FIRÇA RÖPORTAJ SERİSİ 2: GENÇ MÜHENDİS ESAD AKSAL

-Fatih Mehmet KAPLAN





BAYKAR' da mühendislik grubunun liderliğini yapan Esad Aksal Bey'le mesleği üzerine keyifli bir "E-röportaj" gerçekleştirdik. Kendisi bizim gibi gençlere örnek olabilecek çok kıymetli şeyler anlattı. İstifade etmeniz ümidiyle iyi okumalar diliyorum.

Esad AKSAL, 1989 Yılında Kırıkkale’de doğdu. Kırıkkale Üniversitesi Makine ve Elektrik Elektronik Mühendisliği bölümlerinden aynı anda dereceyle mezun oldu. TAI ve THY Teknik A.Ş.’de yolcu uçaklarına özgü kabin içi sistemleri tasarım projelerinde görev aldı. 2015 yılında Eskişehir’de bulunan TUSAŞ Motor Sanayi A.Ş tarafından ANKA İnsansız Hava Aracı için geliştirilen yerli motor projesinde sistem mühendisliği yaptı. AKINCI TİHA (Taarruzi İnsansız Hava Aracı) projesinin başladığı 2017 yılından itibaren, Baykar Savunma A.Ş.’de Motor ve Yakıt Sistemi Başmühendisi olarak 30’a yakın mühendise liderlik yapıyor.

1. Ülkemizin mühendisleri açısından önemli bir rolü olan kurumlarda görev yaptınız, ülkemiz adına önemli projelerde yer aldınız bize kendinizden ve bu projelerden bahseder misiniz?

Üniversite yıllarında motor ve yanma dersleri aldığım hocam bu alanda çalışmam için motivasyon kaynağım olmuştu. TEI pistonlu motorlar tasarım müdürlüğünde yaklaşık iki yıl sistem mühendisliği yaptım. Baykar’da üstlendiğim görevlerde bu motivasyonun etkin olduğunu düşünüyorum.

2.Kırıkkale'de mühendislik okurken kendinizi bu kadar geliştirmek için ek çalışmalarınızı nasıl yaptınız? Üniversite okuyan mühendis adaylarına tavsiyeleriniz nelerdir?

Öğrencilik yıllarımda hep meraklıydım, yeni birşey öğrendiğimde onu tam olarak kafamdaki modele oturtmak için çaba sarferderdim. Neredeyse hiçbir şey ezberlemedim. Halen daha bazı formülleri her seferinde baştan çıkarmak zaman kaybettiriyor ama mühendisler çözüm yolları ezberlenmiş problemlerle karşılaşmıyor çoğu zaman. Ben de genç arkadaşlara hele ki mühendislik öğrencisiyseler en özetle meraklı ve hevesli olmalarını tavsiye ederim. Ayrıca kendilerini çok yönlü geliştirmelerini önerebilirim. Makine mühendisliğinde okurken Elektrik Elektronik derslerine de girerdim daha sonra bu bölümde çift anadal yaptım, hatta hukuk fakültesinde bile ilgi duyduğum bazı derslere katılıyordum. Hocalarımın da bu ilgiye mukabil ders dışı formasyonumun gelişmesinde sağolsunlar önemli katkıları oldu.

3.Mühendislik okuyan gençleri gelecek için sizce neler bekliyor?

Milli Teknoloji Hamlesi ile birlikte gelecekte ülkemizde yetkin mühendislere duyulan ihtiyaç her zamankinden daha fazla olacak. Dünya ölçeğinde geliştirilecek mühendislik projelerinde bu yıllarda öğrenci olan gençleri önemli görev ve sorumluluklar bekliyor olacak. Bugünden yapmamız gereken hazır olmak ve dünyanın en iyisini yapabilmek için hazır hissetmek. 

4.Savaşlarda Türk mühendislerin ürettiği araçlar nasıl rol oynar? Diğer ülkelere yaptığımız ihracatlar ne durumda?

Savunma sanayiinde ne yaptığınızdan daha çok neyi daha iyi yaptığınız önemli. İnsansız hava araçları konvansiyonel savaşta dahi önemli bir paradigma dönüşümü gerçekleştirdi. Silah sistemleri ihracatı sadece maddi değil stratejik gücümüzü de artırıyor. Dost ve müttefik ülkelere yapılan bu satışlar hem sanayimizin sürdürülebilir büyümesini fonluyor hem de global ölçekte askeri üstünlük kurmamızı sağlıyor.

5. Yerli ve millilikten bahsedilirken ne anlamamız gerekiyor yerli ve millilik kriterleri nelerdir?

Bir sistemin yerli ve milli olabilmesi için katma değerinin büyük ölçüde ülke içinde kalması ve etkilerinin milli menfaatleri destekliyor olması gerekir. Bu şartların sağlanabilmesi de geliştirilen sisteme tümüyle hakim olunmasıyla mümkündür. Birçok istisnai durum farklı değerlendirmeler gerektirebilir ancak genel olarak maddi değerleme içinde en üstün paya sahip hissedar o oranda sistemin sahibidir.

6.Havacılıkta akamete uğratılmış serüvenimizin yeniden doğuşunun hikâyesi olan Akıncı Türkiye için nasıl bir öneme sahip ve ne gibi görevleri üstleniyor biraz bahseder misiniz?

Akıncı ülkemizin ilk turboprop insansız hava aracı, faydalı yük bakımından da en büyüğü. F-16 uçaklarımızın yükünü hafifletecek ve terörle mücadele maliyetlerimizi düşürecek. Ayrıca çok daha gelişmiş sistemlerin tasarlanması için gerekli bilgi birikimini üretmesi bakımından projeyi kritik görüyorum. 

7.Akıncı havalandığında neler hissettiniz içinizden ne geçti?

Akıncı’nın ilk uçuş gününde tüm hazırlıklarımızı tamamlamıştık, yine de ilk uçuşlar ilave kontrolleri gerektirir. Tekerler yerden kesildiği andan itibaren motor göstergelerini dikkatle takip ediyorduk. Başarıyla geçen uçuşun ardından büyük bir takım çalışmasını başarmanın mutluğunu yaşıyorduk.

8.Cezeri’yi ya da uçan arabaları Türk halkı kullanacak mı siz bunun olması için kaç senelik bir süreç öngörüyorsunuz?

Cezeri gelecekteki ulaşım alternatiflerinin konsept doğrulaması için geliştirilen bir proje. Önümüzdeki 10 yılda yasal düzenlemeler de elverirse sivil kullanım uygulamalarını görebileceğimizi düşünüyorum.

9.Yoğun mesai yaptığınızı biliyoruz bu mesailerde neyi düşünerek dinç kalıyorsunuz?

Dinç kalamıyorum. Ama bu sorumluluk, bu görev bendeyse en iyi şekilde yerine getirmem gerektiği için sebat ediyorum.


Yorumlar