-Muhammed Yusuf Karaarslan
Detroit Become
Human, Quantic Dream şirketi tarafından geliştirilip, 24 Nisan 2018 tarihinde PlayStation
4’te, 12 Aralık 2019’da Microsoft Windows platformunda yayınlanan macera
oyunudur.
Oyunun
senaristi ve yönetmeni olan David Cage, yapay zekâ uzmanlarına danışarak, oyunu
tam olarak 2 yılda tamamlamış. Hikâyesi, ABD’nin Michigan eyaletine bağlı
Detroit şehrinde geçen oyunun daha gerçekçi olması için, bölge üzerinde keşif
turları bile yapılmış.
Bu klasik
ve sıkıcı giriş bilgilerinin ardından sadede gelelim ve oyunumuzdan bahsedelim.
Oyunumuz bundan bi’ 18 yıl sonra yani 2038’de gerçekleşiyor.
Yıl 2038; Androitlerin
insanlara karşı verdiği bir özgürlük mücadelesi. Teknoloji gelişmeye devam
ediyorken, bu gelişmelerin sonucunda insanlığa hizmet etmek için tasarlanan,
insanlar gibi bedeni ve zekâsı olan androitler üretiliyor. 2038 yılına
geldiğinde bu androitlerin gelişmiş yapay zekâları onları bağımsızlık isteğine,
beraberinde de insanlara karşı vereceği bir özgürlük mücadelesine itiyor ve
savaş başlıyor.
Oyun;
Kara, Markus ve Connor adlı 3 ana androit karakteri üzerine kurulmuş. Hizmet androidi
olan Kara, sahibinin kızına yaptıkları sonucunda sistem duvarını kırarak, aynı
insanlar gibi bilinç sahibi oluyor ve sahibinin kızı ile birlikte kaçıyor. Yani
üretim programının dışına çıkarak aykırı bir androite dönüşüyor. Bakıcı androit
olan Markus ise, yaşlı ve hasta olan sahibinin ölümünden sonra, androit Kara
gibi evrilerek, aykırı bir androit hâline geliyor ve kendisini androitler için
özgürlük mücadelesine adıyor. Üçüncü androit karakteri olan Connor da programı
dışına çıkmış olan bu androitleri avlamak için üretilmiş üst düzey bir androit
olup, onları yakalayabilmek için insanlarla iş birliği yapıyor.
Anlık
tepki eylemlerine bağlı olarak değişen oyun içeriğinde, kimin ölüp kimin
yaşayacağına oyuncu olarak sen karar veriyorsun. Diğer oyunlardan biraz farklı olan
bu oyunda, ana karakterlerden herhangi biri ölse de oyuna devam edebiliyorsun. Yani
“Game Over” yok; eğlence, heyecan ve macera sonsuz olarak devam ediyor.
Oyunu
hızlandırmak, akıcı hâle getirip dinamikleştirmek adına karar verilmesi gereken
durumlarda geri sayım mevcut. Bu yüzden hedefe ulaşabilmek için hızlı ve en
doğru kararı vermelisin. Oyunun nasıl şekilleneceğini vereceğin kararlar
etkileyeceği için her şey sana kalmış durumda. “Yaptıklarımdan pişman değilim,
aklım hâlâ yapamadıklarımda.” diyorsan meydan senindir, dilediğin gibi
ilerleyebilirsin. Ancak ilerledikçe yanlış kararlar vermiş olduğunu düşünecek
olursan, belirli kayıt noktalarına dönerek, oyunu dilediğin gibi şekillendirmek de yine senin elinde.
Oyunun
nasıl bir son ile biteceği ile ilgili yapacağın tercihlere bağlı yüzlerce
ihtimal var. Aldığın kararlar ve yaptığın tercihlerle, androitlerin ve
insanlığın kaderini belirleyeceğini tekrar belirtmiş olayım. Yaptığın seçimler
seni var olan yüzlerce sondan sadece bir tanesine götürecek. O da neden mutlu
bir son olmasın?