HATA

-Muhammed Emin DEMİRTAŞ


Hata yapmak fırsatını Adem’e veren sendin

Bilmedim onun talihinden ne kadar düştü bana

Gençtim ben ve neden hata payı yok diyordum hayatımda

Gergin bedenim toprağa binlerce fışkını saplar idi

Haykırınca çeviklik katardım gökyüzüne

Bir düşü düşlere dalmaksızın kavrayarak

Bulutu kapsayarak açmadan buluta içtekini

Tanıdım Ademoğlu kimin nesiymiş

Ter döküp soru sormak nereye sürüklermiş kişiyi.

 Bu mısralarda şair hatayı talih olarak adlandırıyor, bizler ise hatayı sanki istemsiz misafirmiş gibi hor görüp ona ilgi bile göstermiyoruz. Zira bizim vehmimizde hatasız bir hayatın her zaman daha iyi olacağı fikri yatar. Bu güzel ama güzel olduğu kadar da küstah düşünce bizlerin ruh dünyasını eskilerin tabiriyle; mânevi hayatını, yenilerin (modernlerin) tabiriyle; psikolojisini bozuyor ve biz de kendimizi ona göre yani güzel sandığımız düşünceye göre ayarlamaya çalışıyoruz. Şimdi bize sorulabilir senin dünya görüşünde hata güzel ise o zaman dünyayı kaos sarar buna ne diyeceksin? Aslında akıl sahipleri bu soruyu sormaz lakin zihne yakınlaştırmak adına şunları söyleyebiliriz. İlk insan Hz. Adem efendimiz şeytan tarafından yasak meyvenin onları melekleştireceği ve ebedileştireceği sözüyle kandırıldı. Bu hepimiz tarafından malum, sonra dünyaya indiler ve Hz. Adem 300 sene boyunca Zellesinin ( küçük hata, sürçme anlamlarına gelir çünkü bizler peygamberlere saygı ve sevgimizden dolayı hata yaptı demeyiz) affedilmesi için tövbe etti ve Allah tarafından bağışlandı. Bu olaydan yola çıkarak bizler babamıza benzemek adına yaptığımız hatanın farkına varıp onu düzeltmek için uğraşacağız. Zira hakikat yolunda yaptığımız her hata doğrularımıza azıktır. İnsanız ve hatalarımız bizle beraber insan olmamızın bir parçası diğer bir parçası ise hatanın hata olduğunu anlamak ve onu düzeltmek için gayret göstermek. Artık hayatımızın en büyük hatasını bile yapmış olsak bile ben bunu nasıl yaptım nasıl böyle bir şeyi yapabilirim diye düşünmek saçma gelmesi lazım bizlere. Bizler insan olarak yaptığımız hatadan dönmez isek o zaman insan olmamızın anlamını yitirmişiz demektir ki bu da bizi ve etrafımızdakileri felakete sürükleyecek demektir. Bir de şu var sınavlarda hatasız bir sınavı mükemmel görenlerin (ister öğrenci olsun ister öğretmen olsun) gerçek hayatta bunun bir başarı değil bilakis bir kayıp olduğu er ya da geç ortaya çıkacaktır. Başta iktibas ettiğimiz şiirde de söylenildiği gibi hata gibi bir talih Hz. Adem insanlığın atası olan birisine verilmişse ve o da pişman olup kendisini yeniden tanımlamışsa bizim de insan olarak hâlâ bir şansımız var demektir.


Yorumlar